Top kategorie

Blog reklamowy - nasze inspiracje

Jak okleić samochód filią? Folia reklamowa i folia do zmiany koloru.

Jak okleić samochód filią? Folia reklamowa i folia do zmiany koloru.

Czy da się samemu okleić samochód?

Do oklejania samochodu potrzebne są doskonałe warunki. Przede wszystkim czysty klimatyzowany garaż w ,którym panuje temperatura od 18 do 22 stopni oraz wilgotność na poziomie od 40 do 60%. Większość problemów z aplikacją folii wynika ze złych warunków klejenia. Pod żadnym pozorem nie należy oklejać samochodu pod gołym niebem. Folia narażona na słońce niekontrolowanie może się rozciągać. Wiatr może wiewać drobinki pyłu i kurzu pod folię. 

Całościowe oklejanie samochodu przez amatora za pierwszym razem prawie na pewno się nie uda. Jeśli ktoś chciałby okleić pewne elementy, pasy na masce, same progi, proste wnęki samochodów dostawczych lub proste szyby to może spróbować. W każdym innym przypadku najlepiej oddać auto specjalistom. 

Co jest potrzebne do oklejenia samochodu?

  1. <Najważniejsze to folia. Jest wielu producentów folii wylewanych, my polecamy Arlon SLX
  2. Opalarka do podgrzewania folii, najlepiej z regulacja temperatury i nawiewu.
  3. Rakla, ściągaczka do dociskania foli i wypychania powietrza z pod spodu. Dobrze mieć kilka rakli o różnej giętkości i kształcie. 
  4. Rękawiczki bezpyłowe najlepiej nylonowe.
  5. >Ostry nóż tapeciarski. Najlepiej z ostrze 18 i 9 mm oraz nóż precyzyjny. Przydatny jest też szpic do bąbli.
  6. Taśma, żyłka do cięcia folii.
  7. Maqnesy do folii. Kilka magnesów ułatwia pozycjonowanie kolejnych brytów. 

Dodatkowo dla wygody przydatne są nakolanniki, pasy narzędziowe.

Oklejanie samochodu dla początkujących. Krok pro kroku.

Przygotowanie samochodu do oklejania folią.

  1. Przed oddaniem do warsztatu pojazd należy oczyścić w podstawowym zakresie, w warsztacie zostanie on poddany gruntownemu czyszczeniu. Czysty pojazd zapewnia utrzymanie w czystości stanowiska roboczego w warsztacie i jest już wstępnie przygotowany do dokładniejszego oczyszczenia poprzedzającego oklejanie. Po wstępnym czyszczeniu należy wykonać glinkowanie lakieru i na końcu odtłuścić alkoholem izopropylowym. Wszelkie czynności przeprowadzaj w czystym i kontrolowanym środowisku Optymalna temperatura powierzchni: 10°C - 38°C Wilgotność względna: <85%. Właściwa klimatyzacja stwarza optymalne warunki dla skutecznego i prawidłowego oklejania. Regulacja wilgotności zapobiega gromadzeniu się wilgoci na powierzchni, która może pogarszać przyczepność.
  2. Oklej taśmą lub zdemontuj okucia Lusterka boczne, klamki drzwi, dodatkowe kierunkowskazy, trzecie światło stopu, listwy wentylacyjne, plakietki i emblematy, listwy dachowe i relingi, antenę itp. Usunięcie okuć umożliwia dokładne oczyszczenie krawędzi i szczelin. Usunięcie lub odklejenie wystających elementów zwiększa wydajność i minimalizuje ryzyko nadmiernego rozciągnięcia folii.
  3. Zawsze sprawdź, czy w zestawie znajdują się wszystkie panele i elementy grafiki Dopasuj na sucho wszystkie panele przy wykorzystaniu magnesów, aby zapewnić prawidłowe rozmieszczenie i wyrównanie układu graficznego. Dokładne skontrolowanie zawartości zestawu gwarantuje bezproblemowy proces aplikacji i terminową dostawę. 

Oklejanie folią samochodu

  1.  Nakładaj z użyciem ściągaczki z elastyczną krawędzią Użyj twardej krawędzi ściągaczki do dokładnego wygładzenia powierzchni folii. Dobieraj  rakle pod względem ich kształtu i twardości.
  2. Wykonuj nakładające się ruchy ściągaczką, mocno dociskając ją do powierzchni folii Twardsze ściągaczki pozwalają na bardziej bezpośrednie przenoszenie siły. Wykonuj nakładające się ruchy, wykorzystując około 50% szerokości pióra ściągaczki.
  3. Umieszczaj zakładki prawidłowo, tak aby krawędzie brytów zachodziły na siebie zakładkami o szerokości co najmniej 12 mm • W przypadku zakładek pionowych rozpocznij od panelu tylnego. • W przypadku zakładek poziomych rozpocznij od panelu dolnego. Krawędzie szwu będą mniej podatne na uszkodzenia, ponieważ będą skierowane w stronę przeciwną względem elementów
  4. Rozciągnij folię za pomocą ciepłego powietrza Zakres temperatur: 38°C - 49°C. Ciepło zmiękcza folię, pozwala jej rozciągać się i dopasowywać do krzywizn i kanałów. Temperaturę maksymalną można ustawić na poziomie zapobiegającym zbytniemu zmiękczeniu folii, które może prowadzić do zniekształcenia obrazu, przesunięcia kolorów i zawijania krawędzi.
  5. Rozłóż naprężenia na linie krzywe i kanały. Podgrzej większy obszar i delikatnie rozciągnij folię w różnych kierunkach. Rozciągnięcie folii na większym obszarze powoduje zmniejszenie naprężeń na małych obszarach, redukując w ten sposób ryzyko pękania lub zawijania krawędzi. 
  6. Zastosuj metodę rozciągania wstępnego i obkurczania na złożonych krzywych Zderzakach, lusterkach bocznych, nadkolach itp. Ta metoda w pełni wykorzystuje „efekt pamięci” i zapobiega zawijaniu się krawędzi lub skręcaniu.
  7.  Użycie dodatkowego panelu lub wykorzystanie rozszerzeń kanałów Użyj drugiego panelu lub kawałka winylu, aby wyeliminować zniekształcenia na rozciągniętych krawędziach.
  8. Rozcieńczonym alkoholem oczyść brzegi nałożonego panelu. Szybkie przetarcie krawędzi usunie ślady tłuszczu lub inne zanieczyszczenia i zmaksymalizuje przyczepność na zakładkach.
  9. Użyj techniki rozszerzonej kieszeni tam, gdzie nie można zastosować wkładek Rozszerzona kieszeń pozwala na zachowanie ciągłości grafiki, ale to samo można osiągnąć, stosując wkładki, pod warunkiem ich właściwego rozmieszczenia. Rozszerzona kieszeń usuwa większość naprężeń z najgłębszych części rozciągniętego winylu.

Wykończenie krawędzi folii

  1. Unikaj rozciągania w miejscach, które będą przycinane Na krawędziach, nadkolach, szwach, zakładkach i kanałach. Zastosuj technikę, która zminimalizuje rozciąganie folii w miejscu jej cięcia, aby uniknąć przedwczesnego uszkodzenia, takiego jak zawijanie krawędzi, podnoszenie lub skręcanie..
  2. Podgrzewanie przed przycięciem Zawsze przestrzegaj określonych temperatur: • Podczas nagrzewania płaskich powierzchni dodaj +15°C do temperatury otoczenia, • 95°C i 105°C dla krawędzi, szwów i innych rozciągniętych obszarów. Dogrzewanie jest czasochłonnym, ale istotnym etapem procesu oklejania. Pracuj na małych odcinkach, wciąż wywierając nacisk. Dogrzewanie zmiękcza klej, zwiększając jego płynność. Uwolnij uwięzione powietrze i odsłoń nieoklejane obszary. Można odsłonić najbardziej rozgrzane obszary i usunąć naprężenia folii.
  3. Wprawnie posługuj się taśmą tnącą Knifeless Tape Jeśli cięcie ręczne jest absolutnie konieczne, często odłamuj nowe ostrze i zastosuj taśmę do odcinania folii, aby zapewnić bezpieczną powierzchnię cięcia. Taśmy Knifeless lub FineLine zapewniają podgląd linii cięcia i zapobiegają przecinaniu lakieru pojazdu. Często odłamuj użyte ostrze, aby uzyskać wysokiej jakości cięcia krawędzi i zapobiec konieczności podwójnego cięcia.
  4. Odczekaj 15 minut przed przycięciem Pozwól, aby folia schłodziła się i ustabilizowała przed przycięciem, i pozostaw 3 mm zapasu, aby prawidłowo zawinąć folię. Pozostawienie folii do schłodzenia się i ustabilizowania przed cięciem zapewnia lepszą przyczepność na krawędziach.
  5. Użyj odpowiedniej techniki na narożnikach Na narożnikach można użyć takich metod jak „Narożnik z malowaną krawędzią”, „Przetnij i zawiń” oraz „Wstępne rozciąganie na zimno”. Narożniki mogą być małe, ale ich wygląd ma ogromny wpływ na jakość.
  6. Pozostawienie na noc Jeśli jest to możliwe, przed przekazaniem pojazdu klientowi pozostaw pojazd w warsztacie na noc. Pozostawienie pojazdu w warsztacie pozwoli na zestalenie się kleju przed zamontowaniem zdjętych wcześniej części. W przypadku braku powierzchni lub nieprawidłowego montażu krawędzi można łatwo dokonać naprawy, bez zanieczyszczania folii częściami zewnętrznymi.

Ile wytrzyma folia oklejonego samochodu?

Folie samochodowe w zależności od producenta wytrzymują od 5 do 8 lat. Po tym czasie zaczynają tracić kolor oraz elastyczność. Ważne że żadna folia nie jest odporna na uszkodzenia mechaniczne, rysuje się podobnie jak lakier. Folia może się też potargać. Mimo wszystko folia doskonale chroni lakier przez płowieniem oraz drobnymi zarysowaniami.