Top kategorie

Blog reklamowy - nasze inspiracje

Od projektu do realizacji – krok po kroku tworzymy skuteczne stoiska degustacyjne

Od projektu do realizacji – krok po kroku tworzymy skuteczne stoiska degustacyjne

Planowanie stoiska degustacyjnego, to zadanie, które składa się z co najmniej kilku etapów. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej temu, na co należy zwrócić uwagę projektując stoisko degustacyjne. Ponadto, przedstawiamy krok po kroku o jakich zadaniach należy pamiętać przy tworzeniu takiej akcji promocyjnej. 

Czym jest stoisku degustacyjne? 

Stoisko degustacyjne to przestrzeń, która z reguły ma na celu umożliwienie klientom spróbowanie produktu spożywczego przed zakupem. Mowa tutaj o konstrukcji, która składa się z blatu przypominającego stolik lub mobilną ladę. Czasami stoiska degustacyjne dodatkowo są wyposażone w dodatkowe elementy takie jak daszek chroniący przed słońcem lub deszczem (z reguły daszek pełni także rolę dodatkowej przestrzeni na umieszczenie baneru reklamowego). Poza tym, niektóre modele są wyposażone w miejsce na przechowywanie oferowanych produktów (nie jest to jednak regułą). 

Stoiska degustacyjne zazwyczaj są stosowane do przeprowadzania akcji promocyjnych w supermarketach oraz w galeriach handlowych. Czasami tego typu promocje są także przeprowadzane podczas targów oraz przeróżnych wydarzeń masowych (np. konferencje, festiwale, jarmarki itp.). 

Stosowanie stoisk degustacyjnych stanowi skuteczną strategię promocyjną, pozwalającą firmom na bezpośredni kontakt z klientami. Strategia ta opiera się na założeniu, że klient, który spróbuje produkt, teoretycznie ma większe szanse na podjęcie decyzji zakupowej w przyszłości. Ponadto, stoiska tego typu budują pozytywny wizerunek marki. 

Na co należy zwrócić uwagę projektując stoisko degustacyjne? 

Projektując stoisko degustacyjne należy zwrócić uwagę na to, żeby takie stoisko było zgodne z identyfikacją wizualną marki oraz żeby przyciągało uwagę odbiorców. Żeby spełnić te założenia konieczne jest umiejętne przygotowanie projektu. Grafiki reklamowe, powinny sprawiać, że potencjalni klienci od razu będą wiedzieli, że w danym miejscu odbywa się akcja promocyjna. Jednocześnie kluczowe jest zadbanie o to, żeby jak najbardziej wyeksponować promowane produkty.

Kolejny istotny element to funkcjonalność takiego stoiska. Punkt degustacyjny powinien być zaprojektowany tak aby umożliwiał płynną obsługę klientów. Personel obsługujący klientów powinien mieć odpowiednią przestrzeń do pracy. Czasami stoiska degustacyjne są rozbudowywane o lodówkę, szklaną witrynę z produktami lub pozostałe elementy charakterystyczne dla zaplecza gastronomicznego. W takich przypadkach blat tworzący stoisko powinien być zaprojektowany tak aby był spójny z pozostałym osprzętem. 

stoisko degustacyjne

O jakich zadaniach należy pamiętać przy tworzeniu stoiska degustacyjnego? 

Poniżej skrótowo przedstawiamy krok po kroku o jakich zadaniach należy pamiętać, aby wykonać stoisko degustacyjne. Poniższy opis nie jest szczegółową instrukcją, ale może stanowić inspirującą podstawę dla każdego kto zastanawia się nad podjęciem organizacji takiej akcji promocyjnej. 

Krok 1 – określenie celu akcji promocyjnej
Czasami akcja może dotyczyć budowy większej rozpoznawalności całej marki. Czasami może być częścią kampanii marketingowej wprowadzającej jakiś produkt na rynek. Może to także bezpośrednia akcja sprzedażowa, która bezpośrednio zachęca do dokonania zakupów w danej placówce sklepowej. 

Krok 2 – wybranie miejsca do realizacji akcji promocyjnej
Oczywiście trzeba wybrać lokalizację, w której dana akcja promocyjna się odbędzie (np. galeria handlowa, supermarket lub określone wydarzenie biznesowe). Nie jest to jednak całe zadanie. Ważne jest również to w jakiej lokalizacji będzie ustanowione dane stoisku degustacyjne. Mowa o tym, że w przypadku supermarketów można zastosować różne strategie lokalizacyjne. Na przykład stanowisko degustacyjne może być ustawione niedaleko kas, gdyż to właśnie tam z reguły panuje największy ruch. Inni wolą ustawić się bezpośrednio przy wejściu do sklepu. Kolejna strategia to ustawienie stanowiska bezpośrednio przy półce z promowanym produktem. 

Krok 3 – zadbanie o kwestie formalne
Kwestie formalne to bez wątpienia krok, obok którego nie można przejść obojętnie. Podstawą wydaje się umowa pomiędzy placówką, w której odbywa się akcja promocyjna (np. sklep wielkopowierzchniowy) a firmą, która taką akcję promocyjną organizuje i przeprowadza. 

Co ciekawe, taka akcja promocyjna może być organizowana bezpośrednio przez producenta danego produktu spożywczego lub przez dystrybutora lub przez firmę zewnętrzną, która dostała takie zlecenie. Dlatego niejednokrotnie konieczne jest określenie obowiązków, oczekiwań oraz odpowiedzialności każdej ze stron. Przy akcjach tego typu konieczne może być również omówienie celów marketingowych każdej ze stron. 

Poza zwróceniem należytej uwagi co do kwestii związanych z marketingiem trzeba również zadbać o kwestie związane z bezpieczeństwem. W przypadku niektórych produktów istotne może być zadbanie o kwestie związane z BHP. Zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, przygotowania i podawania produktów oraz przestrzeganie wszelkich norm higienicznych i sanitarnych to bez wątpienia element, który wymaga szczególnej uwagi. 

Krok 4 – przygotowanie projektu i zamówienie stoiska degustacyjnego
Konieczne jest przygotowanie dobrze przemyślanego projektu stoiska degustacyjnego. Taki projekt powinien przyciągać uwagę odbiorców i spełniać założone cele marketingowe. Gdy już przygotowana jest finalna wersja, należy zwrócić się o ofertę do firmy, która zajmuje się produkcją i dostarczaniem konstrukcji, które służą jako stoiska degustacyjne. Po omówieniu projektu z taką firmą można dokonać zamówienia i oczekiwać dostawy pod wskazany adres. 

Lada i stoisko promocyjne degustacyjne

Krok 5 – realizacja akcji promocyjnej
Finalnym zadaniem jest realizacja akcji promocyjnej. Oczywiście do tego celu konieczne jest zatrudnienie lub oddelegowanie personelu, który będzie obsługiwał klientów podchodzących do stoiska. Ważne jest zwrócenie uwagi na to, aby osoba obsługująca klientów przy stoisku miała rozwinięte kompetencje interpersonalne. Organizatorzy akcji promocyjnych często również zwracają uwagę na kwestie związane z aparycją i miłym usposobieniem. Ważnym elementem jest to, żeby personel był ubrany w taki sposób, żeby było to spójne z identyfikacją wizualną marki (z reguły do tego celu wykorzystywane są t-shirty z logiem firmy). Personel, który odpowiednio przykłada się do pracy, jest wizytówką firmy, dlatego kompetencje personelu przekładają na pozytywny wizerunek marki. 

Poza zatrudnieniem lub oddelegowaniem personelu trzeba także pamiętać o kwestiach logistycznych. Na miejsce promocji musi dotrzeć stoisko targowe oraz reklamowane produkty. W przypadku produktów, które są niewielkie gabarytowo możliwa jest organizacja całej logistyki przy użyciu samochodu osobowego. Natomiast przy większych akcjach promocyjnych (lub przy produktach które wymagają specjalnych warunków przechowywania) konieczne może być oddelegowanie specjalistycznego transportu (np. samochodu ciężarowego wyposażonego w moduł chłodniczy). 

Oczywiście w dniu akcji promocyjnej trzeba także zadbać o rozłożenie stoiska oraz zaprezentowanie produktów w estetyczny sposób. 

Krok 6 – marketing, analiza efektów oraz dopełnienie formalności
Wbrew pozorom akcja promocyjna w postaci wykorzystania stoiska degustacyjnego nie kończy się w momencie zakończenia degustacji. Po wydarzeniu warto podjąć próbę przeanalizowania jakie efekty przyniosło całe przedsięwzięcie. Z reguły degustacje są tylko drobnym elementem wchodzącym w skład większych akcji marketingowych. 

Poza analizą kwestii marketingowo-sprzedażowych trzeba dopełnić wszelkich formalności. Należy zadbać o to, żeby towar, który nie został rozdany został zwrócony do magazynu. Należy także uregulować ewentualne należności związane z akcja promocyjną (np. zobowiązania wobec placówki, u której wynajęte było miejsce na degustacje). W niektórych przypadkach warto upewnić się czy zostały wypełnione cele i obowiązki, które zostały zawarte w umowie na realizację takiego przedsięwzięcia. 

Podobnych zadań organizacyjnych może być oczywiście dużo więcej. Niemniej jednak artykuł ten stanowi pewien wstęp dla każdego kto zastanawia się z jakimi zadaniami wiąże się organizacja stoiska degustacyjnego.